bralin

Dzień skupienie ostrowskiej GMOP u Maryi na Pólku pod Bralinem – relacja i zdjęcia

Po raz VII GM O.Pio przeżywała Dzień Skupienia. W tym roku było to w maju, w miesiącu poświęconym Maryi, dlatego wybraliśmy Sanktuarium Matki Bożej Pólkowskiej na Pólku k/Bralina. Udaliśmy się tam z asystentem duchowym naszej grupy księdzem Marcinem Zychem. W Dniu Skupienia wzięło udział 40 osób z Grupy Modlitwy i nie tylko.

Po przyjeździe zwiedzaliśmy najpierw zabudowania kościoła z zewnątrz. Kościół otaczają podcienia, które ludowa tradycja nazywa sobotami, ponieważ w dawnych czasach licznie przybywający pątnicy często przychodzili do świątyni już w przededniu uroczystości kościelnych, a tym dniem była najczęściej sobota. Tu znajdowali schronienie przed wiatrem, deszczem czy chłodem.

Następnie pomodliliśmy się w kaplicach, które umieszczone są w narożnikach ?sobót”. W jednej znajduje się barokowo-ludowy ołtarzyk z obrazem Matki Bożej Szkaplerznej, a w drugiej ołtarzyk ku czci św. Antoniego Padewskiego.

Po krótkiej osobistej modlitwie w Sanktuarium, pan kościelny Robert Gogol opowiedział historię powstania tego pięknego drewnianego kościoła. Nietypowe położenie kościoła wiąże się z jego historią. Otóż właśnie na ten pagórek miał się cudownie przenosić obraz Matki Bożej z parafialnego kościoła w Bralinie. Było to na przełomie XIII i XIV wieku. Dla uczczenia tego faktu zbudowano tutaj kapliczkę.

W 1630 roku w okolicy szalała epidemia cholery i wówczas 10 osób, które zostało uzdrowionych z choroby, obiecało w podzięce zbudować większą kaplicę. Śluby spełniły się jednak dopiero w 1711 roku, kiedy to zakończono budowę istniejącego do dzisiaj kościoła.

Jest to Świątynia bardzo niezwykła. Położona na niewielkim wzniesieniu, w szczerym polu, dlatego mówi się kościół na Pólku. Stojąc przy kościele, można podziwiać rozległy widok na pola uprawne, łąki, kępy krzewów i skupiska drzew.

Pólko ma 592 m2 i podobno może pomieścić 2 tys. ludzi. Świątynia zbudowana jest na planie krzyża greckiego. Znajduje się tam kilka zabytków: ołtarz boczny z początku XVII wieku z ok. 100 lat młodszą figurką św. Stanisława, drugi ołtarz boczny (barokowy – z XVIII w.) zdobiony rzeźbami, obrazy – stacje drogi krzyżowej z XVIII i XIX wieku, bardzo ładna ambona z XIX w. oraz oczywiście obraz Matki Bożej Pólkowskiej z Dzieciątkiem (XVII w.). Wejście do Kościoła jest z czterech stron, a pośrodku stoi główny drewniany dwustronny ołtarz, w którym jest obraz Maryi Niepokalanie Poczętej z Dzieciątkiem. Ołtarz otoczony jest balustradą. W jej narożnikach na cokołach ustawiono uskrzydlone postacie aniołów.

7 września 2013 roku, abp Stanisław Gądecki, metropolita poznański i biskup kaliski Edward Janiak ukoronowali cudowny obraz Matki Bożej Pólkowskiej drogocennymi koronami. Mszy św. koronacyjnej z udziałem biskupów polskich przewodniczył kard. senior Henryk Gulbinowicz, a homilię wygłosił abp Sławoj Leszek Głódź, metropolita gdański. Z drugiej strony ołtarza znajduje się współczesny obraz przedstawiający św. Jadwigę Śląską.

Na koniec opowiadania o Pólku, pan Robert grając na gitarze zaśpiewał pieśń, która śpiewana jest podczas uroczystości na Pólku:

?Miasteczko Bralin przy śląskiej granicy,
Bieżcie do niego czem prędzej pątnicy,
Jest tam Maryja, bez zmazy poczęta
Panienka Święta, Panienka Święta.
Tu pod Bralinem miejsce ulubiła,
I z wysokiego tronu tu zstąpiła,
Na tę tu rolę, bez zmazy poczęta
Panienka Święta, Panienka Święta.
Ślepym wzrok daje, chorym uzdrowienie,
Grzesznym u Boga wyjedna zbawienie
Wyjednaj i nam, bez zmazy poczęta
Panienka Święta, Panienka Święta.”

Msze święte w Sanktuarium Matki Bożej Pólkowskiej są odprawiane tylko w niedziele o 15:00 i my właśnie uczestniczyliśmy w tej Mszy św. poprzedzonej nabożeństwem majowym. Na początku Mszy św. powitał wszystkich zgromadzonych, a szczególnie naszą pielgrzymkę Proboszcz i Kustosz Sanktuarium ks. prałat dr Dariusz Smolnik, który przewodniczył Mszy św. odprawianej w koncelebrze z Ks. Marcinem Zychem i Ks. Jakubem Grzybowskim. W czasie Mszy św. nasza grupa była odpowiedzialna za oprawę liturgiczną poprzez czytania, śpiew psalmu i pieśni przy wtórze gitary oraz modlitwę św. O. Pio po Komunii św. Po Mszy św. uczciliśmy relikwie św. O. Pio, a następnie zostaliśmy zaproszeni na poczęstunek przygotowany przez parafian z Bralina. Agapa upłynęła w miłej atmosferze na rozmowach i dzieleniu się wrażeniami i przeżyciami duchowymi podczas pobytu w Sanktuarium. Dokonaliśmy również wpisu do kroniki na Pólku dziękując za kolejny rok formacji GM O. Pio, za kanonizację św. Jana Pawła II i św. Jana XXIII, za przeżycia duchowe związane z symbolami ŚDM w naszej Parafii oraz za posługę naszych kapłanów.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w kościele parafialnym pod wezwaniem św. Anny w Bralinie. Tam Ks. Jakub Grzybowski przedstawił nam historię kościoła i opowiedział o jego architekturze. W tym kościele znajduje się kopia Obrazu Matki Bożej Pólkowskiej w pięknej srebrno-złotej sukience.

Na koniec naszej pielgrzymki każdy uczestnik otrzymał obrazek z wizerunkiem Matki Bożej Pólkowskiej i modlitwą do Najświętszej Maryi Panny Pani Pólkowskiej, Strażniczki Wiary Świętej.

Znów mogliśmy doświadczyć atmosfery prawdziwej wspólnoty modlitwy i bycia razem.
Po tych przeżyciach wróciliśmy do naszych domów. Zapraszamy w przyszłym roku na następny dzień skupienia.

Łucja – Animator Grupy Modlitwy Ojca Pio

PS. Nasza GM O.Pio spotyka się w I poniedziałek m-ca o godz. 17.30 i w II czwartek m-ca o godz. 16.15 w Kaplicy św. Jana Bosko w Domu Katechetyczny. Serdecznie zapraszamy wszystkich Czcicieli św. O. Pio na spotkania od września.